۱۳۸۶ بهمن ۵, جمعه

بدترين روشها و مكانها براي غذاخوردن

ضرب المثلي هست كه ميگويد : نوع غذاي هر شخص، تعيين كننده شخصيت اوست، اما تنها آنچه ميخوريد اهميت ندارد بلكه چگونه غذا خوردن نيز نقش مهمي در بهبود گوارش ايفا ميكند. بودن در تاريكي موجب ميشود كه كمتر در مقابل خوردن مقاومت نشان داده و به خيال خود "ديده نشويم"!
ميز كار، اتوموبيل، كاناپه و حتي تختخواب تنها چند نمونه انگشت شمار از مكانهايي هستند كه هنگام پر بودن برنامه كار و زندگي يا تنها از روي عادت و تنبلي، براي غذا خوردن مورد استفاده قرار ميگيرند. اماترجيح دادن هريك از اين مكانها به ميز غذا خوري ميتواند در رژيم غذايي شما تاثيري منفي گذاشته و تصميم نادرستي محسوب شود زيرا مكانهايي كه براي غذا خوردن انتخاب ميكنيم، يكسان آفريده نشده اند. بايد بدانيد كه بسياري از روشهاي غذا خوردن ميتواند به سوء هاضمه و اضافه وزن منجر شود و ما در اينجا به بدترين آنها اشاره كرده ايم. آشپزخانه: با وجود اينكه آشپزخانه بهترين جا براي ذخيره و تدارك غذاست، اما براي غذا خوردن مكاني وحشتناك است. خوردن مواد غذايي در حالي كه جلوي يخچال يا كنار اجاق گاز ايستاده ايم و در حين انتخاب يا تهيه غذا چيزي ميخوريم، بدون توجه و برنامه ريزي مقدار زيادي كالري مصرف ميكنيم. حتي ايستادن در كنار سطل آشغال هم ميتواند به خرده خوري منجر شود. به گفته كارشناسان مادراني هستند كه هنگام دور ريخن محتواي ظروف در سطل زباله، به خاطر صرفه جويي يا اينكه تصور ميكنند "حيف است" بسياري از مواد غذايي باقيمانده در ظروف فرزندان خود را ميخورند. در محل كار: خوراكيهاي موجود در محل كار معمولا از نوع پر كالري و شيرين هستند. يا مقداري بيسكوييت و شيريني همراه با چاي سرو ميشود يا همه كم و بيش از اين نوع خوراكيها همراه دارند. مراقب باشيد كه اين تنقلات مجاني، بدون كالري نيستند. يك دونات يا پيراشكي 200 كالري و يك مشت پر از بادام زميني 117 كالري دارد كه براي سوزاندن آن به 13 تا 15 دقيقه دويدن بر روي تردميل نياز است! هرچه محل نشستن ما به خوراكيهاي مجاني ارايه شده در محل كار بيشتر باشد، مقدار كالري بيشتري هم دريافت خواهيم كرد زيرا بدون اندكي تفكر و زحمت از جا برخاستن، ميتوانيم يك شكلات برداريم و نوش جان كنيم. با شتاب و فوري:با عجله غذا خوردن ممكن است كمك كند كه به موقع در جلسه حاضر شويد، اما اگر اين روش به صورت عادت در بيايد، تعدادي اثر منفي نيز دربر خواهد داشت. در يك تحقيق، از شركت كنندگان خواسته شد كه يك بشقاب پر پاستا را به سرعت بخورند. اين افراد در مدت 9 دقيقه 646 كالري وارد بدن خود كردند. افرادي كه قرار بود اين مقدار پاستا را كند و با حوصله صرف كنند، در مد 29 دقيقه 579 كالري مصرف كردند- 67 كالري كمتر در مقابل 20 دقيقه طولاني غذا خوردن. هنگامي كه سريع غذا ميخوريم، فرمان سيري مدتي پس از انباشته شدن معده از غذا به مغز ميرسد و اين، موجب پرخوري ميشود. از طرفي اين كار مشكلات متعدد گوارشي نيز درپي خواهد داشت. غذا خوردن در تاريكي: تحقيق نشان ميدهد افرادي كه مستعد افراط در خوردن هستند، بيش از هرچيز به خوردن در فضاي نيمه تاريك علاقه دارند. بودن در تاريكي موجب ميشود كه كمتر در مقابل خوردن مقاومت نشان داده و به خيال خود "ديده نشويم"! امكان اينكه اين افراد نيمه هاي شب به سراغ يخچال رفته و يك تكه كيك بخورند بسيار بيشتر از آن است كه همين كيك را در نور روز ميل كنند.
خوردن در مقابل صفحه نمايش، بدون فكر انجام ميشود و يكي از عوامل اصلي ايجاد چاقي مفرط است.
كم جويدن غذا:از دوران قديم تا امروز كه تحقيقاتي وسيع در اين زمينه انجام شده است، بر خوب جويدن غذا تاكيد شده است. اينكار چند حسن بزرگ دارد: به هضم راحتتر غذا كمك كرده، از ايجاد گاز معده، نفخ شكم و سوزش معده جلوگيري ميكند. خوردن آهسته و آگاهانه غذا موجب ميشود كه از طعم غذا بيشتر لذت ببريم. هنگامي كه تكه هاي بزرگ غذا را فرو ميدهيم، خرد شدن و تجزيه مواد غذايي بسيار مشكل ميشود در حالي كه جويدن كافي، سطح تماس مواد غذايي با آنزيمها و شيره معده را افزايش ميدهد. اما جويدن كافي چقدر است؟ غذا بسته به اينكه تا چه حد نرم يا سخت باشد، بايد حدود 25 مرتبه يا به حدي جويده شود كه تقريبا به خمير تبديل شود.
در رستوران:خوردن در رستوران، كيف پول شما را لاغر و دور كمرتان را چاق ميكند. يك تحقيق گسترده، رابطه مستقيم ميان غذا خوردن مكرر در رستوران با ميزان بالاي چاقي مفرط، چربيهاي انباشته در بدن و افزايش شاخص حجم بدن را به اثبات رسانده است. زناني كه در هفته بين 6 تا 13 مرتبه در رستوران غذا ميخورند، هر روز به طور متوسط 290 كالري اضافه مصرف ميكنند. با خوردن غذاي خانگي كمتر كالري مصرف كرده و پول كمتري را به باد دهيد. در مقابل صفحه نمايش: اين صفحه چه تلويزيون باشد چه مانيتور كامپيوتر، خوردن غذا يا خوراكيهاي تفريحي در مقابل آن كار درستي نيست. خوردن در مقابل صفحه نمايش، بدون فكر انجام ميشود و يكي از عوامل اصلي ايجاد چاقي مفرط به خصوص در كودكان و نوجوانان است. روش اصلي كنترل غذا خوردن، دور بودن از عواملي است كه حواس را از خوردن پرت ميكند. شما چه در مقابل تلويزيون غذا بخوريد يا پشت تلفن، در حال مطالعه و يا سر ميز كار، همه به يك نتيجه منتهي خواهند شد: شما بر روي فعاليتي غير از خوردن متمركز شده ايد و طعم و بافت غذا را حس نميكنيد. بهترين و ساده ترين راه، چيدن يك سفره ساده بر سر ميز غذاخوري، نشستن و غذا خوردن است

هیچ نظری موجود نیست: