۱۳۸۶ بهمن ۵, جمعه

كوكو سبزي زمستاني ايتاليايي

در فصول سرد سال در كشور ايتاليا كوكويي پخته مي‌شود كه درواقع مخلوطي از سبزيجات مختلف فصل شامل تره‌فرنگي، اسفناج و فلفل دلمه‌اي قرمز و تخم‌مرغ است.
براي پخت اين كوكو، زمان زيادي لازم نيست، پس آن را براي شام امشب بپزيد و لذت ببريد.
مواد لازم براي 3 تا 4 نفر:
- 2 قاشق سوپ‌خوري روغن زيتون
- يك عدد فلفل دلمه‌اي قرمز بزرگ (نگيني خرد شود)
- يك قاشق چاي‌خوري زيره سبز
- 3 عدد تره‌فرنگي حدود 450 گرم (خلالي خرد شود)
- 150 گرم برگ اسفناج
- 5 عدد تخم‌مرغ بزرگ
- يك قاشق سوپ‌خوري ريحان تازه خرد شده
- يك قاشق سوپ‌خوري جعفري تازه خرد شده
- نمك و فلفل به ميزان كافي
- دوسوم پيمانه پنير پارمسان (براي سرو درصورت دلخواه)
طرز تهيه:
1 - تابه متوسطي آماده كرده و روغن زيتون را در آن بريزيد، سپس تابه را روي شعله اجاق‌گاز قرار دهيد و فلفل‌دلمه‌اي را در روغن ريخته و روي دماي متوسط اجاق‌گاز تفت دهيد.
براي اين منظور 6 تا 8 دقيقه زمان نياز است. در طول اين مدت مرتب فلفل‌هاي خردشده را هم بزنيد. نصف قاشق چاي‌خوري از زيره را نيز در مواد بريزيد و يك تا 2 دقيقه حرارت دهيد.
2 - حالا تره فرنگي خردشده را به مخلوط فلفل و زيره اضافه كنيد و در ظرف را بگذاريد و 4 تا 5 دقيقه صبر كنيد تا تره فرنگي نرم شده و بپزد. سپس كمي نمك و فلفل سياه اضافه كنيد تا مواد مزه‌دار شوند.
3 - برگ‌هاي اسفناج را شسته و همراه آب آن به مواد اضافه كنيد و در ظرف را بگذاريد. مدت 5 دقيقه ديگر حرارت دهيد تا اسفناج در همان آب حاصل از شستن بپزد.
نكته: درصورتي كه برگ‌هاي اسفناج درشت است، آنها را خرد كنيد.
4 - تخم‌مرغ‌ها را در كاسه ديگري شكسته و با نمك، فلفل، ريحان، جعفري و باقيمانده زيره مزه‌دار كنيد.
سپس آن را روي سبزيجات پخته داخل تابه ريخته و شعله اجاق‌گاز را زيادتر كنيد تا تخم‌مرغ به اصطلاح خودش را بگيرد و تغييررنگ پيدا كند؛ البته براي اين منظور بايد در تابه را بگذاريد.
5 - پس از اينكه سطح زيرين كوكو سرخ شد، شعله بالاي فر را روشن كرده و تابه را داخل فر قرار دهيد تا روي آن نيز سرخ شود ولي مراقب باشيد قهوه‌اي‌رنگ نشود. در پايان، پنير پارمسان را روي سطح كوكو رنده كرده و سرو كنيد.
نكته: اگرچه مرحله پاياني پخت اين كوكو در ايتاليا داخل فر اجاق‌گاز است ولي اگر اجاق‌گاز شما فر ندارد، مي‌توانيد پس از سرخ‌شدن قسمت زيرين كوكو، آن را به چند قسمت بريده و پس از برگرداندن تكه‌ها، سطح روي كوكو را نيز سرخ كنيد

هیچ نظری موجود نیست: