۱۳۸۶ بهمن ۵, جمعه

طرز تهيه پيراشكي گوشت

اين غذا را بسياري از خانمها با سليقه ايراني تهيه مي كنند و از روش پخت آن آگاهند. براي اطلاع خانمهايي كه دوست دارند روش پخت اصولي آن را بياموزند، دستور تهيه اين غذا را بر اساس ياد داشتهاي يك آشپز ماهر برايتان بيان خواهيم كرد تا در مهماني هاي خانوادگي آن را بپزيد و از مزه لذيذ آن لذت ببريد. براي تهيه اين غذا ابتدا بايد خمير آن را تهيه كرد. البته مي توان از خميرنان باگت موجود در نانوايي ها هم استفاده نمود ولي خميري كه شما در منزل تهيه كنيد داراي تخم مرغ ، ماست و مخلفات ديگري است كه بسيار لذيذتر خواهد شد.
خمير پيراشكي
مواد لازم:
2 عدد
تخم مرغ
4 قاشق سوپخوري
روغن مايع
نصف ليوان
ماست غليظ
نصف ليوان
شير
نصف قاشق مرباخوري
جوش شيرين
يك قاشق چايخوري
نمك
حدود نيم كيلو
آرد
1 قاشق چايخوري جوش شيرين برابر 2 قاشق پكينگ پودر است در اين مورد كمي جوش شيرين و كمي بكينگ پودر(با هم) بهتر است.
طرز تهيه:
تخم مرغ ها و روغن را در ظرفي ريخته ، به هم مي زنيم ( البته نبايد تخم مرغ را با همزن، زياد بزنيم) جوش شيرين و نمك را در ماست حل كرده و با شير در ظرف زرده و روغن ريخته ، مخلوط مي نماييم .
آرد را كم كم به اين مايه اضافه كرده به هم مي زنيم تا مايه خمير سفت شود. به قدري كه به دست نچسبد . خمير را در كيسه نايلوني ريخته يكي دو ساعت مي گذاريم بماند.
پيراشكي گوشتي
مواد لازم:
350 گرم
گوشت چرخ كرده
2 تا 3 قاشق سوپخوري
پياز سرخ شده
دو قاشق سوپخوري
جعفري ريز شده
دو عدد
تخم مرغ سفت و ريز شده
2 تا 3 قاشق غذا خوري
رب گوجه فرنگي
به مقدار كافي
نمك و فلفل
طرز تهيه:
گوشت و پياز سرخ شده را مخلوط كرده ، درروغن تفت مي دهيم ( طرزتهيه پياز داغ : اول پياز را در ظرف ريخته بر روي شعله مي گذاريم تا آب آن تمام شود سپس روغن را به آن اضافه مي كنيم.)
پس از سرخ شدن گوشت ، رب گوجه فرنگي را در نصف ليوان آب گرم حل كرده و داخل گوشت مي ريزيم تا گوشت آهسته بجوشد و آب آن كاملاً كشيده شود ؛ گوشت را از روي آتش بر مي داريم . تخم مرغهاي سفت شده را روي گوشت رنده مي كنيم و بعد از اضافه كردن جعفري خرد شده ، نمك و فلفل ، در صورت تمايل ، پودر سير را با تمام مواد مخلوط مي كنيم و كنار مي گذاريم. روي تخته را كمي آرد مي پاشيم و خمير پيراشكي را باوردنه خيلي نازك باز مي كنيم ، با دهانه ليوان دايره هايي مي بريم و از مايه گوشت وسط هر دايره گذارده ، دو طرف خمير را روي هممي آوريم و مي چسبانيم سپس فشارداده و لبه دو خمير را پيچ مي دهيم تا موقع سرخ شدن باز نشود.
روغن فراوان را داغ مي كنيم و پيراشكي ها را درروغن سرخ كرده تا طلائي رنگ شود.
پيراشكي ها را در ديس چيده دور آنها را با حلقه هاي گوجه فرنگي و ليموترش تزئين مي كنيم.
نكات تغذيه اي
اين غذاي لذيذ براي كودكان بسيار دوست داشتني است . خصوصاً كودكاني كه كم وزن هستند و هر غذايي را به راحتي نمي خورند ، عموماً با در دست گرفتن يك عدد پيراشكي كه با كمي سس قرمز تزئين شده تمايل بيشتري به خوردن غذا خواهند داشت.
براي سرخ كردن پيراشكي ها بهتراست از روغن هاي مخصوص سرخ كردني با حرارت متوسط استفاده كنيد. حرارت بالا تركيبات روغن را تغيير داده و با دود كردن روغن تركيبات سرطان زائي درروغن تشكيل مي شود . پس با تهيه غذاهاي سالم سلامتي خود و را تضمين كنيد.

هیچ نظری موجود نیست: