۱۳۸۶ بهمن ۵, جمعه

اين هم چند غذاي خوشمزه

پيتزا از معدود غذاهايي است كه خيلي از اعضاي خانواده، دوست دارند از آن تغذيه كنند، از اين رو خيلي از كدبانوهاي ايراني دوست دارند، اين غذا را در خانه درست كنند.
مواد لازم: خمير پيتزا: دو عدد براي چهار نفر. اگر از بيرون تهيه كنيد بهتر است
گوجه فرنگي: چهار عدد خرد شده قارچ
: صد گرم خرد شده روغن زيتون
: سه قاشق غذاخوري زيتون كنسروي خرد شده
: سه قاشق غذاخوري آويشن و نمك
: نصف قاشق چايخوري پنير پيتزا
: به مقدار لازم كالباس ژامبون
: هشتاد گرم خرد شده گوشت
: هشتاد گرم جعفري تازه خرد شده و تفت داده شده
طرز تهيه: ابتدا گوشت را نازك نازك بريده و به همراه جعفري خرد شده كمي تفت دهيد سپس به مانند طرز تهيه ساير پيتزاها عمل كنيد. روي خمير پيتزا، ابتدا يك لايه پنير پيتزا بريزيد و سپس روي آن روغن زيتون را طوري بريزيد كه همه جاي خمير پيتزا را در برگيرد. آن گاه كالباس ژامبون، قارچ، گوجه فرنگي خرد شده و زيتون را روي پنير پيتزا بريزيد، سپس دوباره پنير پيتزا روي آن بپاشيد، البته نمك، آويشن، فلفل و كمي روغن زيتون روي آن بريزيد و بگذاريد به مدت بيست دقيقه در فر با حرارت دويست درجه سانتيگراد بپزد. پس از پخته شدن، آن را به صورت گرم به همراه خانواده ميل كنيد.
ماكاروني با سير و سبزيجات
مواد لازم: برگ ريحان: شش تا هشت عدد
نمك: يك و نيم قاشق چايخوري جعفري تازه
: سي گرم آب‌جوش
: هشت پيمانه سير
: چهار حبه ماكاروني
: چهارصد گرم ادويه و فلفل سياه
: به مقدار لازم
طرز تهيه: ابتدا سيرها را خرد كنيد و در قابلمه به همراه شش قاشق روغن زيتون و يا روغن مايع سرخ كنيد تا طلايي رنگ شود، سپس جعفري و ريحان خرد شده را به همراه نمك و فلفل و ادويه، به آن اضافه كنيد و بگذاريد روي حرارت كم، آرام آرام سرخ شود. سپس در قابلمه، آب جوش، نمك و يك قاشق چايخوري روغن مايع و يا روغن زيتون بريزيد و ماكاروني را داخل آن بريزيد تا بجوشد. پس از اين‌كه ماكاروني، نرم شد، آن را آبكش كنيد و مواد آماده شده قبلي، سير و سبزيجات را روي آن بريزيد و با دو قاشق آن را زير و رو كنيد تا مواد كاملا با هم مخلوط شوند. آن گاه آن را در ديس بريزيد و به همراه گوجه فرنگي و خيارشور تزيين كنيد.
آشپزي محلي آش سماق غذاي محلي استان اصفهان
مواد لازم: آرد برنج يا برنج خرد كرده
: دويست گرم سماق خشك
: نيم كيلو گوشت چرخ‌كرده
: 250 گرم سبزي (شامل تره، جعفري، ترخون، گشنيز و كمي نعناع:)
يك كيلو پياز درشت
روغن: دويست گرم
طرز تهيه: اگر آش سماق را با آرد بپزيم، زود پخته مي‌‌شود ولي اگر خرده برنج باشد بايد اول برنج را بار كنيم. برنج كه پخته شد سبزي را كه قبلا شسته و خرد كرده‌ايم در آن مي‌‌ريزيم. هرچه سبزي ريزتر باشد آش خوشمزه‌تر مي‌‌شود. سپس جداگانه گوشت را نمك و فلفل زده و خوب مخلوط كرده و از آنها به اندازه يك گردو درست مي‌‌كنيم و سپس در روغن، سرخ كرده و داخل آش مي‌‌ريزيم. وقتي كه كوفته‌ها پخته شد، سماق را تميز كرده، مي‌‌شوييم‌ و در آب خيس مي‌‌كنيم. سماق بايد يك ساعتي در آب بماند. سپس آن را از صافي پارچه‌اي رد كرده و فشار مي‌‌دهيم و آب سماق را كه قرمز خوشرنگي است مي‌‌گيريم. آب سماق را در آش ريخته و پيازي را كه داشتيم نيز خرد كرده، سرخ مي‌‌كنيم و مقداري از آن را در آش ريخته و كمي براي روي آن نگه مي‌‌داريم. آش را در ظرف ريخته و روي آن را با نعناع و پياز داغ تزيين مي‌‌كنيم. بايد توجه داشته باشيم كه اگر اين آش را در ظرف آلومينيومي يا لعابي بپزيم بسيار خوشرنگ مي‌‌شود. براي كدبانوي‌ ايراني‌ _ شايد خيلي از خانم‌هاي خانه‌دار با توجه به ذائقه اعضاي خانواده خود، مواد ديگري غير از مواد گفته شده به پيتزاي خود اضافه كنند، چرا كه تجربه تهيه پيتزاي خانگي براي آنان بسيار لذت‌بخش است. براي مثال دوست ندارند زيتون خرد شده روي پيتزاي خود بريزند و دوست دارند جاي آن از ذرت استفاده كنند و يا دوست دارند به جاي گوشت قطعه قطعه شده، از گوشت چرخ كرده و يا مرغ پخته شده استفاده كنند. _ براي آنكه پوست گوجه فرنگي را ببريد و از گوجه فرنگي له شده به جاي رب گوجه به عنوان چاشني غذا استفاده كنيد، به روش زير عمل كنيد. ابتدا آب را در قابلمه‌اي جوش بياوريد، روي پوست گوجه شكاف ايجاد كنيد، گوجه‌ها را در آب جوش بريزيد و قابلمه را از روي حرارت برداريد و بگذاريد كه گوجه‌ها به مدت دو دقيقه در آب بمانند، سپس گوجه‌ها را از آب جوش بيرون بياوريد و زير آب سرد بگيريد. با استفاده از يك چاقو گوجه‌ها را پوست بگيريد و آن گاه له كنيد و در انواع خورشت‌‌ها و خوراك‌ها به جاي رب گوجه از آن استفاده كنيد.
.
گـراتن سيب زمينـي مواد لازم: سيب زميني: يك كيلوگرم
پنير پتيزا: 150 گرم
كره: سي گرم
خامه: چهار قاشق غذاخوري
سير: يك حبه
شير: يك و نيم فنجان
تخم‌مرغ: دو عدد قارچ
نيم كيلو فلفل سياه
: كمي جعفري خرد شده
طرز تهيه: ابتدا سيب زميني‌ها را ورقه ورقه كنيد، آن گاه پوست سير را بكنيد، شير را داغ و به آن نمك و فلفل اضافه كنيد. ظرف فر را با كره چرب كنيد و سير خرد شده را كف آن بريزيد، آن گاه ظرف را با سيبزميني‌هاي ورقه ورقه شده پر كنيد و نيمي از پنير پيتزا را روي آن بريزيد، دوباره لايه‌اي ديگر از سيب زميني را روي آن بگذاريد و سپس شير داغ روي آن بريزيد و روي آن قارچ‌ها را بگذاريد، پس از اين مرحله ظرف را داخل فر به مدت بيست دقيقه بگذاريد و پس از اين مدت بيرون بياوريد. از طرفي تخم‌مرغ‌ها را با خامه هم بزنيد و روي گراتن آماده شده به همراه پنير پيتزا بپاشيد. آن گاه ظرف را دوباره در فر قرار دهيد و پس از پنج دقيقه خارج كنيد و روي آن را با جعفري تزيين كنيد و به همراه خانواده ميل كنيد.
آشپزي محلي چكدرمه غذاي محلي بندرتركمن زليخا ايلماني
مواد لازم براي شش نف
ر: گوشت: نيم كيلو
پياز: دو عدد بزرگ
رب‌گوجه:‌ دو قاشق سوپخوري
روغن: يك پيمانه
آب: چهار پيمانه
برنج شسته و خيس شده: چهار پيمانه
نمك و فلفل: به ميزان لازم
طرز تهيه: ابتدا روغن را خوب داغ مي‌كنيم و سپس گوشت را در آن سرخ مي‌كنيم و پياز را به آن اضافه كرده و مي‌‌گذاريم تا طلايي شود و سپس رب‌گوجه را اضافه مي‌كنيم و با هم سرخ مي‌‌كنيم. مواد كه خوب سرخ شد آب را به آن اضافه مي‌‌كنيم و شعله را كم مي‌كنيم تا مواد بپزد. بعد از اين كه گوشت پخت و آب موادمان كمي كشيده شد برنج را اضافه مي‌‌كنيم و مي‌‌گذاريم تا برنج، آب مواد را بكشد. بعد به مدت نيم ساعت مي‌‌گذاريم تا دم بكشد.
سالاد مرغ با گوجه فرنگي
مواد لازم: سيب زميني: دو عدد متوسط
نخود فرنگي: در صورت دلخواه دويست گرم
پياز: دو عدد متوسط
فلفل دلمه: به ميزان دلخواه
روغن زيتون: نه قاشق چايخوري
نمك: نصف قاشق چايخوري
شكر: كمي
گوجه فرنگي: چهار عدد
سينه مرغ پخته: دو عدد
سركه: شش قاشق چايخوري
آب ليمو: به مقدار دلخواه
قارچ: به مقدار دلخواه
جعفري خرد شده و نعناع خشك به مقدار دلخواه
: كمي طرز تهيه براي چهار نفر
: ابتدا بايد سيب زميني و نخود فرنگي را در دو قابلمه جداگانه محتوي آب و نمك بپزيد و سپس اجازه بدهيد سرد شود. از طرفي قارچ را به مدت خيلي كم بپزيد، سپس سينه مرغ پخته شده را ريش ريش كنيد و به همراه گوجه فرنگي خرد شده، سيب زميني خرد شده، نخود فرنگي و فلفل دلمه خرد شده، قارچ و پياز خرد شده، هم بزنيد و روي آن سس بريزيد، اين سس از تركيب سركه، فلفل سياه، شكر، روغن زيتون و آبليمو تهيه مي‌شود. در پايان جعفري خرد شده را به همراه نعناع خشك، روي سالاد بريزيد و ميل كنيد.

هیچ نظری موجود نیست: