۱۳۸۶ بهمن ۵, جمعه

طرز تهيه كيك ساده

شناخت مواد اوليه قنادي:
هميشه از مرغوب ترين مواد اوليه قنادي استفاده كنيد تا در تهيه شيريني به كيفيت مطلوب تري دست يابيد .
تخم مرغ مثل بقيه مواد ، از جمله آرد و كره نقش مهمي در كيفيت شيريني دارد و هميشه بايد آن را به صورت تازه تهيه و مصرف كرد .
تخم مرغ براي هوا دهي به شيريني ، بيسكويت و كيك به كار مي رود زيرا پس از به هم زدن شديد ، قدرت نگهداري هوا را در خود دارد ، براي مثال در مواردي كه به شدت زده شود ، كف ايجاد مي كند و باعث پف مناسب كيك مي شود .
قدرت هوا دهي تخم مرغ مربوط به سفيده آن است و زرده هنگام زدن ، كف نمي كند زيرا داراي چربي نسبتاً زيادي است . زرده باعث ايجاد رنگ ، طعم و ترد شدن شيريني مي شود . هر عدد تخم مرغ كامل قادر است كه مقداري آرد را برابر وزن خود هوادهي كند اما چنانچه مقدار آرد بيش از وزن تخم مرغ باشد بايد از هوادهنده هاي شيميايي مثل بكينگ پودر كمك گرفت .
تخم مرغ به دو صورت خشك و تازه در دسترس است كه در اين مبحث وارد بحث تخم مرغ خشك نمي شويم . مي توان اجزاي تخم مرغ را به كامل، زرده و سفيده آن تقسيم كرد كه هر كدام كاربرد متفاوتي در شيريني پزي دارند .
درجه حرارت ، يكي از نكات مهم كاربرد تخم مرغ در شيريني پزي است يعني تخم مرغ اضافه شده به خمير نبايد خيلي سرد باشد زيرا باعث بسته شدن روغن شده و زمان به هم زدن خمير و يا كرم را بالا مي برد .
درهواي گرم مي توان از تخم مرغ سرد استفاده كرد زيرا حرارت خميررا تنظيم كرده واجازه نمي دهد كه از26 درجه سانتي گراد تجاوز كند اما در هواي سرد زمستان بايد درجه حرارت تخم مرغ را تا درجه گرماي اتاق افزايش دهيد .
روش فرم دهي سفيده تخم مرغ:
هم زدن سفيده به خاطر آن است كه حجم آن زياد شده و داخل آن حباب هاي هوا ايجاد شود و در نهايت شيريني را حجيم و پوك كند . پس براي آن كه سفيده كاملاً صحيح زده شود بايد نكات زير را رعايت كنيد :
سفيده بايد تازه و خنك باشد( در يخچال باشد) .
سفيده نبايد حاوي ذره اي از زرده باشد .
وسايلي كه سفيده را با آن مي زنيد بايد تميز و فاقد چربي باشند .
سرعت هم زدن زياد باشد زيرا در غير اين صورت آب مي اندازد .
فاصله ميان زدن سفيده و مصرف آن بايد كم باشد درغير اين صورت آب مي اندازد .
براي سفيده از ظرف آلومينيومي استفاده نكنيد چون رنگ آن را تيره مي كند .
در مواردي كه شكر به سفيده اضافه مي شود بايد بعد ازاين كه كمي سفيده را زديم و سفت شد ؛ شكررا قاشق، قاشق اضافه كنيم .
سفيده زده شده ، وقتي آماده است كه اگر با نوك چاقو روي آن خط بياندازيم آن خط تا چند دقيقه باقي بماند .
روش فرم دهي زرده تخم مرغ:
هم زدن زرده ، به خاطرآن است كه حجم آن زياد شده و داخل آن حباب هاي هوا ايجاد شود كه در نتيجه شيريني را سبك مي كند ، براي اين كار بايد نكات زير را مورد توجه قرار داد .
زرده بايد تازه و خنك باشد .
زرده بايد با سرعت زيادي زده شود .
در زرده نبايد سفيده وجود داشته باشد .
براي شروع كاركيك پزي بهتراست با ساده ترين نوع كيك شروع كنيد، خصوصاً خانمهاي جواني كه مي خواهند هنر شيريني پزي را بياموزند ، اين كيك را امتحان كنند ، مطمئناً پشيمان نخواهد شد . اگر درابتدا ، پختن اين كيك به نظرتان سخت آمد يا آنچه را توقع داشتيد به دست نياورديد ، نااميد نشويد. مطمئنا با چند بارتمرين ، نتيجه دلخواهتان حاصل خواهد شد .
مواد لازم براي تهيه كيك ساده:
4عدد
تخم مرغ
250 گرم
آرد
250 گم
شكر
يك دومپيمانه
روغن مايع
يك دومپيمانه
آب نيم گرم
2 قاشق مرباخوري
بكينگ پودر
كمي
وانيل
طرز تهيه:
زرده و سفيده تخم مرغها را از هم جدا مي كنيم . اول زرده ها را مقداري زده و سپس وانيل و آب گرم را اضافه كرده ، مي زنيم . تا خوب كف كند و سفيد رنگ شود ، شكر را به زرده اضافه كرده و قدري ديگر مي زنيم ، سفيده را جداگانه مي زنيم و بعد مقداري شكر به روي آن مي ريزيم و مي زنيم تا خوب سفيد و سفت شود ، روغن را به زرده و شكر اضافه كرده و با سفيده زده شده مخلوط مي كنيم، درآخر كار آرد و بكينگ پودر را در مايه كيك ريخته و به هم مي زنيم . قالب گرد ساده اي را انتخاب كرده ، ته آن را چرب مي كنيم و مايه كيك را در قالب كيك ريخته ، به مدت 40 دقيقه در حرارت 350 درجه فارنهايت در پنجره پائين فر قرار مي دهيم ؛ بعد ازاين مدت ، كيك را از فر خارج و پس از سرد شدن با كرم يا خامه روي كيك و اطراف آنرا تزئين مي كنيم.
نكات تغذيه اي:
در صورت پخت اين كيك با همين ميزان مواد ، كل آن داراي 2600 كالري است كه اگر به 8 قسمت مساوي تقسيم شود هر قسمت آن 320 كالري دارد.

هیچ نظری موجود نیست: