۱۳۸۶ بهمن ۵, جمعه

طرز تهيه ته چين قارچ و بادمجان

مواد لازم :
برنج 3 پيمانه
پياز سرخ شده نصف پيمانه
قارچ 150 گرم ( حدود 12 عدد كوچك خرد و تفت داده شده)
زرده تخم مرغ 3 عدد
بادمجان 3 عدد متوسط ( حلقه و سرخ شده و روغن اضافي آن در يك صافي گرفته شود)
ماست 1 پيمانه( مي توان در همه موارد بالا ، از پيمانه پلوپز استفاده كرد)
روغن مايع نصف پيمانه
نمك و فلفل به مقدار لازم
روغن اضافي براي سرخ كردن مواد به اندازه كافي
طرز تهيه :
برنج را خيس كرده ، آبكش مي كنيم و اصطلاحا" زنده بر مي داريم. زرده هاي تخم مرغ را با مقداري نمك و كمي زعفران با قاشق به هم زده ، ماست را اضافه مي كنيم ( احتياج نيست آب آن رفته باشد ) ، سپس 3 قاشق غذا خوري روغن را اضافه مي كنيم تا برنج ها به هم نچسبد. حدودا" يك سوم از برنج آبكش شده را در مايع ته چين مي ريزيم ؛ اين مخلوط نبايد زياد شل يا سفت باشد . ته قابلمه تفلون را چرب مي كنيم ( 2 قاشق غذا خوري ) از مايع ته چين آماده شده كف آن مي ريزيم ، مواد ريخته شده را با ته قاشق كاملا" صاف مي كنيم سپس بادمجان سرخ شده را روي قسمت زعفراني قرار مي دهيم ، بعد دوباره مقداري برنج سفيد روي قارچ سرخ شده با كمي آب ليمو ( براي اين كه سفيد بماند) مي ريزيم ، روي آن قارچ پياز سرخ كرده ريخته و در آخر بقيه برنج سفيد را مي ريزيم و با پشت قاشق كاملا" صاف مي كنيم و فشار مي دهيم.
قابلمه را روي گاز با شعله زياد قرار مي دهيم ، هنگامي كه صداي روغن به گوش رسيد شعله را كم كرده ، يك شعله پخش كن مي گذاريم تا به مدت 40 دقيقه دم بكشد . پس از اينكه كاملا" پخت ، روي آن را با پياز سرخ كرده ، زعفران و زرشك سرخ شده تزئين مي كنيم.
توضيحات تغذيه اي :
در اين غذا موادي به كار رفته كه در دسترس همه مي باشد و حتما در منزل شما نيز موجود است .اين غذا داراي سبزيجات زياد است و اگر كم روغن تهيه شود براي همه سنين مناسب خواهد بود و ضمنا از نوع آشپزي هاي بدون گوشت و كم هزينه است .
اگر پيمانه هاي برنج را 120 گرم بگيريم ، براي سرخ كردن پياز 2 قاشق غذا خوري روغن به كار ببريم ، از ماست با چربي متوسط 5/2% استفاده كنيم و پس از سرخ كردن بادمجان روغن آن را بگيريم ، كل غذا محتوي 2300 كالري است و اگر 5 نفر به طور مساوي از آن ميل كنند ، هر نفر فقط حدود 500 كالري از غذا دريافت خواهد كرد ؛ دقت كنيد چون كليه مواد آن بايد سرخ شود ، از حداقل ميزان روغن استفاده كنيد و براي سرخ كردن ، روغن مايع را زياد حرارت ندهيد.

هیچ نظری موجود نیست: